Koliko pa je v najinem zakonu samostojnosti in enotnosti?

Ti dve načeli sta nam očitno izginili z radarja. Na njuno mesto pa sta se v podalpsko vasico prikradli njuni »zlobni polsestri«: individualizem in enoumje z raznoraznimi odvisnostmi in razdorom.

Meta Halas

Danes je državni praznik. Dan samostojnosti in enotnosti. Spominjamo se plebiscita iz leta 1990, ko smo Slovenci izjemno enotno glasovali za samostojno Slovenijo.

Če pogledamo ti dve veliki in pomembni načeli, in razmišljamo o tem, kako se kažeta v družbi danes, hitro opazimo, da sta nam izginili z radarja.

Na njuno mesto pa sta se v našo prelepo podalpsko vasico prikradli njuni “zlobni polsestri”, individualizem in enoumje, ki pa pravzaprav prinašata prav nasprotne sadove od samostojnosti in enotnosti: namreč raznorazne odvisnosti in razdor.

Prepoznati znamenja tega časa

Če pogledamo globje, sta samostojnost in enostnost neločljivo povezani in nujno potrebni za dobro delovanje družbe. A ta čas nam kaže drugačno podobo, kot to, ki nam jo današnji državni praznik želi dati. Pogosto niti ne vemo, kaj bi s tema pojmoma samostojnosti in enotnosti, saj je za učenje novejše zgodovine v šoli vedno zmanjkalo časa.

Danes ima vsak lahko svoj prav, dokler se ta »prav« sklada z našim

Samostojnost namreč ni individualizem, kjer je vsak posameznik zaparkiran v svoj prav in se ne ozira na (predvsem stiske) drugega, medtem ko javno paradira in se bori za svoje pravice, na dolžnosti (in odgovornost do sebe in potomcev) pa pozablja.

Enotnost pa ni neka pobožna želja, da bi se vsi razumeli in se imeli radi in da bi vsaj na površju vsi razmišljali enako, čeprav globoko v sebi močno ranjeni, na videz najlažje pa jo je doseči s prepovedjo izražanja drugačemislečih, zlasti v tematikah, ki se tičejo družinskega življenja.

»Po njihovih sadovih jih boste spoznali« (Matej 7,16)

Kakšni so sadovi današnje družbe? Individualizem vodi v razne oblike odvisnosti, ki se kažejo kot telesno, potrošniško, intelektualno in duhovno samozadovoljevanje potreb, ki so vedno večje in močnejše ter terjajo mnogo žrtev.

Enoumje pa v različnosti vidi grožnjo in v izražanju drugačnega mnjenja sovražni govor ter tako povečuje razdor med različnimi družbenimi skupinami, ker z zapovedjo molčanja utišuje vsakogar, ki si upa glasno povedati nekaj, kar je številnim na tihem jasno.

Če pa taka klima vlada v družbi, pomeni, da v naših družinah, z našimi zakonci na čelu, ne more biti veliko drugače. Prav na izpitu samostojnosti in enotnosti pade in propade marsikateri zakon.

Samostojnost je odgovornost in postavljanje meja

Na seminarjih Družine in Življenja Vilma Siter večkrat nagovarja s tem, ko poudarja prevzemanje odgovornosti, zlasti za svoj delež krivde v zakonu. Samostojnost v prvi vrsti pomeni prav to. Odgovornost za svoje misli, občutke, besede in končno tudi dejanja.

Prevzeti odgovornost najprej za lastne občutke in misli je (mislim, da) še posebej za nas ženske velik izziv. Hitro lahko krivdo za slabo voljo in nerganje pripišemo drugemu: možu, ki ga ni doma, otrokom, ki ne ubogajo ali tašči, ki nam gre na živce. V resnici ni moj mož niti nihče drug kriv za to, da sem jaz jezna, razočarana ali se čutim nerazumljeno.

Samostojnost je zato neločljivo povezana s postavljanjem meja. Vendar ne pregrad drug pred drugim, ampak meja, ki ščitijo in varujejo. Najprej postavljanje meje svojemu obnašanju, zato da zaščitim sebe in druge pred slabim. Največkrat so ti “drugi” prav moji najbližji, ki jih prav gotovo nočem prizadeti, saj jih imam od vseh najraje.

Ta meja pa me varuje tudi pred slabim vplivom zunaj mene, saj se zavedam svojega dostojanstva, ki ni odvisno od mnenja drugih.

Enotnost nas zbližuje

Šele s samostojnostjo in jasno mejo svojega ega lahko zares sprejemam sebe in lahko sprejmem tudi drugega takšnega, kot je. Z vsemi njegovimi omejitvami. In v različnosti tudi ne vidim grožnje ali konkurence ampak obogatitev.

Potem sva z možem lahko enotna na vseh področjih najinega skupnega življenja: v najinem odnosu, pri vzgoji, v odnosih s taščami in tasti ter v širši družini, pod raznimi pritiski in stiskami, na področju financ in še marsikje. Imava skupen pogled v isti cilj in se zavedava, kako pomembno je, da ne dopustiva ničemur, da naju ločuje.

»Nad vsem tem pa naj bo ljubezen, ki je vez popolnosti« (Kološanom 3,14)

Sliši se lepo, vendar kaj konkretno je ta ljubezen v najinem odnosu? Predvsem pogovor. Iskren. Včasih ali pogosto boleč. Priznanje. Prositi za odpuščanje in odpuščati. Do neštetokrat. Potrpežljivost. Sprejemanje. Spoštovanje.

Zato ob današnjem prazniku vsem zakoncem zaželimo samostojnosti in enotnosti. Da bi se ti dve načeli začeli uresničevati najprej v naših družinah – to bo pripeljalo pravo blaginjo v naš narod in našo ljubo Slovenijo.

Iskanje zob in vtikanje uhana v nos med cerkvenimi klopmi?

Nekoč naju je z ženo pot vodila mimo enega od romarskih krajev pa sva zavila še v tamkajšnje svetišče. Bilo je zgodnje popoldne, ko ni bilo svetih maš in obredov. Skratka čas, ko si sam s svojim Bogom, ko lahko tiho moliš, brez besed izliješ svoje stiske in bolečine ter prisluhneš odgovorom. V cerkvi je bilo le nekaj redkih romarjev. Usedla sva se stran od drugih in tedaj sem jo opazil ...
Franci Šinkar

“Tega blagoslova ne bi videli, če bi upoštevali njeno željo po čimprejšnji smrti”

Globoko me prizadene dejstvo, da bomo na referendumu odločali o vrednoti življenja. Življenja, ki ga nismo sami načrtovali ali si ga podarili, pač pa nam je bilo podarjeno iz rok Gospodarja življenja z vsemi odtenki vred. Uporablja se jezik lažnivega sočutja, ki mu mnogi nasedejo, v številnih domovih naše dežele pa se pišejo zgodbe resničnega sočutja do bolnih, onemoglih in ostarelih, zgodbe hvaležnosti za življenje. Vas zanima del naše zgodbe?
Vilma Siter

“Želela sem umreti, a sedaj sem hvaležna, da živim!”

Pa kaj to berem? O evtanaziji namreč. Kako bi jo upravičili ... Povedala vam bom svojo zgodbo, osebno izkušnjo. Zbolela sem pri starosti dobrih 20 let, za revmatoidnim artritisom. Zdravstveno stanje se mi je naglo slabšalo, učinkovitih zdravil ni bilo. Pri 32 letih starosti sem bila tako bolna, da si nisem želela ničesar drugega več kot samo umreti ...
Gostujoči avtor

Komentiraj